۱۳۹۰ فروردین ۵, جمعه

چرا در سايت هاي حكومتي و فيلتر نشده هيچ اثري از خبر دزديده شدن كليد هاي امنيتي اينترنتي نيست ؟



نكته بسيار مهمي كه در مرور سايت هاي خبري فيلتر نشده در ايران به آن برخوردم اين بود كه در اين سايت ها هيچ خبري از خطري كه كاربران اينترنت را از آپديت نكردن مرورگرهاي اينترنتي تهديد مي كند يافت نمي شود . به نظر مي رسد كه طي دستور العملي اين سايت ها از ارائه هيچ گونه خبر و تحليلي پيرامون اين مسئله بر حذر داشته شده اند . هيچ مقام امنيتي نيز پشت تريبوني قرارنگرفته و با افتخار اعلام نكرده كه ما توانستيم در يك بازه چند روزه تا چند ماهه تمامي ارتباطات امن https ‌ را زير نظر داشته باشيم و از امتيازات رواني آن به نفع جمهوري اسلامي بهره مند گردند . از اين رفتار يك نتيجه مشخص مي توان گرفت كه :
 دستگاه امنيتي حكومت نتوانسته است در مدتي كه اين درگاه ها را در اختيار داشته است بانك كامل و جامعي از پسوردها و آدرس هاي كاربران اينترنتي براي خود دست پا كند . اين بانك مي توانست يك بانك در هم و نامنظم باشد و در زمان مناسب به تحليل و استخراج داده هاي آن اقدام كند . و مسلما حتي اگر چند روز حكومت موفق به كنترل و ثبت درگاه هاي امن مي گرديد ديگر نيازي به ادامه اين بازي نبود . چرا كه تمامي كاربران حداقل در چند روز يك بار به اكانت هاي خود سر مي زدند . اين خبر خوبي است و نشان دهنده اين است كه دستگاه هاي امنيتي توان تكنيكي ثبت كليه ارتباطات اينترنتي را نداشته اند . و با به روز رساني مرورگرهاي اينترنتي و رفع مشكل كليدهاي دزديده شده خطري كه كاربران را تهديد مي كرده رفع شده است . اما در اين جا ذكر چند نكته لازم است :

11-  اگر اينترنتي كه كاربران از آن استفاده مي كنند چه در بعد بعد رواني و چه در بعد حقيقي امن نباشد  ، اين به معني بسته شدن فضاي تنفس در محيط مجازي و نهايتا شكست جنبش خواهد بود . بر جنبش سبز واجب است كه هر چه سريع تر نسبت به ايجاد درگاه هاي واقعا امكن براي كاربران ايراني اقدام نمايد . تمامي چيزهايي كه ما در ارتباط با فيلتر شكن هاي امن مي دانيم بر اساس شايعه است . همان طور كه حكومت توانست در يكي از امن ترين پروتكل هاي اينترنتي نفوذ كند مسلما خواهد توانست در نرم افزار هاي فيلتر شكن نيز خرابكاري مورد نظر خود را انجام دهد . لذا بايد گرهي به صورت ويژه و به طور مداوم نرم افزار هاي امن را معرفي و همچنين اين نرم افزار ها را نيز پايش نمايد . بايد به صورت مداوم جديد ترين نكات امنيتي گوشزد گردد . به نظر من پنجره بالا سمت چپ بالاترين بايد به طور دائم اختصاص به آخرين (چه جديد چه قديمي ) هشدار هاي امنيتي داشته باشد 

22- عدم انعكاس اين مسئله در سايت هاي فيلتر نشده موجب شده است كه خطر بسيار بزرگي كاربراني را كه از ماجرا بي خبر مانده اند را تهديد نمايد . به هر طريقي بايد اين خبر به گوش اين افراد نيز برسد . اين كه به چه طريقي مي توان اين كار را كرد و سكوت مرگ آور حكومت را خنثي نمود نياز به مشاركت فكري و عملي تمامي اعضاي جنبش سبز دارد . متاسفانه سايت هايي مانند آينده مي توانستند از پس اين مهم بر آيند اما متاسفانه در حال حاضر اين سايت نيز تعطيل است و تقريبا هيچ روزنه اي براي رساندن پيام به فضاي فيلتر شده وجود ندارد .

۲ نظر:

سبز گفت...

فکر کنم سایت آفتاب به این موضوع اشاره کرده است

nima گفت...

و البته سايت عبرت هم به اين موضوع پرداخت